شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ - ۲۰:۵۵

رئیس سازمان صداوسیما:

در «سند تحول» حوزه‌های «جنگ نرم دشمن» را اولویت بندی کرده‌ایم/ «آرایش تهاجمی» در ارتباط با «فرهنگ و سبک زندگی» باید در دستور کار تمام رسانه‌های داخلی از جمله «صدا و سیما» قرار گیرد!

پیمان جبلی در مراسم افتتاح نمایشگاه رصتا

سینماپرس: پیمان جبلی با تاکید بر اینکه صدا و سیما، رسانه ملی است نه رسانه جناحی و حزبی که فقط سخنگوی یک جریان باشد، گفت: اگر بخواهیم برخی انتقاداتی که به صدا و سیما می‌شود را تحلیل کنیم به این نتیجه می‌رسیم که این دسته منتقدان می‌خواهند صدا و سیما فقط در دست جریان آن‌ها باشد.

به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی در پاسخ به پرسشی در زمینه ضرورت تلاش صدا و سیما برای بدست آوردن، حفظ و تقویت «مرجعیت خبری» در میان مخاطبان داخلی به عنوان زیربنای ایستادگی در جنگ رسانه‌ای اظهار کرد: بر اساس آماری که مرکز تحقیقات ما انجام داده ‌است، ۷۰ درصد مردم بیننده صدا و سیما هستند البته این رقم به هیچ وجه کافی نیست و در تلاش هستیم تا آن را افزایش دهیم. مرکز تحقیقات صدا و سیما، شورای علمی دارد و بر اساس نظرسنجی‌های متوالی این آمار را استخراج و عرضه می‌کند.

۷۰ درصد مردم بیننده صدا و سیما هستند البته این رقم به هیچ وجه کافی نیست

وی در واکنش به این پرسش که شما از آمار ۷۰ درصدی مخاطبان صدا و سیما سخن می‌گویید اما بسیاری از منتقدان بر این باور هستند این رسانه تاکنون نتوانسته سبک زندگی کل یا اکثر جامعه که در مجموع «هویت ایرانی» را تشکیل می‌دهند، منعکس کند، گفت: صدا و سیما رسانه ملی است نه رسانه جناحی و حزبی که فقط سخنگوی یک جریان باشد. اگر بخواهیم برخی انتقاداتی که به صدا و سیما می‌شود را تحلیل کنیم به این نتیجه می‌رسیم که این دسته منتقدان می‌خواهند صدا و سیما فقط در دست جریان آن‌ها باشد.

رئیس سازمان صداوسیما افزود: وقتی کارشناسی را از جریان مخالف برخی منتقدان صدا و سیما، دعوت می‌کنیم، آن‌ها می‌گویند چرا این فرد در برنامه حاضر شده و صحبت کرده است. اما بر خلاف این تصور تلاش کرده‌ایم تریبون را در اختیار همه جناح‌ها قرار دهیم. به عنوان مثال، صدا و سیما در بازه زمانی جنگ ۱۲ روزه، میزبان ۶۷۰ چهره از گرایش‌های مختلف سیاسی بود و همچنان به اقتضای برنامه‌های مختلف، از چهره‌ها و دیدگاه‌های مختلف استفاده می‌کند و این روند ادامه دارد.

صدا و سیما در بازه زمانی جنگ ۱۲ روزه، میزبان ۶۷۰ چهره از گرایش‌های مختلف سیاسی بود

جبلی در توضیح عملکرد صدا و سیما در راستای مقابله با تغییر هویت جامعه ایرانی در جنگ رسانه‌ای بیگانگان گفت: در سند تحول حوزه‌های جنگ نرم دشمن را اولویت بندی کرده‌ایم. اگر به حوزه‌هایی مانند «سبک زندگی»، «عدالت»، «پیشرفت»، «تاریخ معاصر» درست بپردازیم و آن را در اولویت تولید برنامه‌ها قرار بدهیم، بخشی از دغدغه‌ها و منویات رهبر معظم انقلاب در جنگ رسانه‌ای با دشمن تامین خواهد شد. با این حال در تهیه و تولید برنامه‌ها باید سازو کارهایی را در نظر داشته باشیم و بویژه در حوزه تولیدات پر هزینه مانند برنامه‌های نمایشی نیز مجموعه‌های قوی به کار گرفته شوند. با ایجاد مرکز سیمرغ و خانه تولیدات جوان تلاش کرده‌ایم با به کارگیری قوی‌ترین چهره‌ها، اثر قوی تولید کنیم.

وی در واکنش به پاره‌ای از انتقادات مبنی بر اینکه چرا بین تولیدات رسانه ملی و فضای غیررسمی از جمله شبکه‌های اینترنتی و فضا مجازی از نظر تنوع، فراگیری و میزان مخاطب فاصله زیادی وجود دارد و رسانه ملی چه تصمیمی برای پر کردن این فاصله دارد؟ اظهار کرد: این تصور نادرست است که گویی رسانه‌های رسمی محتوایی را تولید می‌کنند و در فضای مجازی محتوای دیگری تولید می‌شود و این دو کاملا با هم مغایر هستند. قطعا بخشی از محتوایی که در شبکه مجازی در حال چرخش است، محتوایی است که توسط رسانه رسمی مانند صدا و سیما تولید می‌شود. بنابراین ما بخشی از مخاطبان خود را نیز بینندگان این دست محتواها در فضای مجازی می‌دانیم.

رئیس سازمان صداوسیما گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند باید در برابر جنگ رسانه‌ای دشمن آرایش تهاجمی بگیریم، متاسفانه پس از جنگ سخت ۱۲ روزه در معرض یک جنگ نرم با هدف تضعیف و فرهنگی و اعتقادی جامعه روبرو هستیم و حتما رسانه ملی و همه رسانه‌های کشور و دستگاه‌های فرهنگی باید نسبت به نقاط ضعف فرهنگ منحط غربی و تمدنی که خودش را حاکم جهان فرض می‌کند اما در عین حال فجایع بسیاری را به بار آورده است، توجه داشته باشند و آن را نشان دهند. بنابراین آرایش تهاجمی در ارتباط با فرهنگ و سبک زندگی نیز علاوه بر تولید آثار قوی باید در دستور کار تمام رسانه‌های داخلی از جمله صدا و سیما قرار گیرد.

*ایرنا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.